PENGALAMAN PENYUSUAN

Peluang menyusukan anak adalah satu anugerah yang sangat indah kurniaan allah..Menyusukan ke empat-empat anak sekurang-kurangnya setahun lebih, satu kepuasaan tidak dapat di bayangkan atau diucapkan dengan kata-kata.

Sejak anak pertama dalam pelukan, memang diri telah berniat untuk memberikan penyusuan secara exclusive. Pelbagai buku penyususan dibeli, majalah Pa & Ma teman setiap setiap kali keluaran... 

Tapi menyusukan anak memang satu cabaran dari segi mental dan fizikal.Kenapa mental? Penat mental, bila susu tidak ada, tidak mahu keluar ataupun kurang.Anak tidak mahu menyusu atau tidak tahu cara menyusu pun satu kepenatan mental.Fizikal yang penat kerana perlu memerah susu, untuk memastikan stok sentiasa cukup, penat bangun malam bagi penyusuan secara kerap terutama bayi dan segala macamnya..

Patutlah ramai ibu-ibu dalam forum menasihati, kena ada sokongan orang sekeliling untuk memastikan penyusuan berjaya.Siapa?Suami, ibu, bapa, ibu mertua, bapa mertua, adik beradik, rakan sekerja dan yesss...boss...Semasa bekerja dahulu, ramai yang tahu saya sentiasa menghilangkan diri pada waktu-waktu tertentu hanya untuk memerah susu..bagi bekalan bayi kesayangan saya..Setiap hari perlu dipastikan ada at least 12 botol 6 oz susu untuk keperluan my precious baby.Berat badan naik kerana kerap makan.Kenapa yek?Pasal cepat lapar dan mesti sentiasa makan untuk memastikan susu sentiasa ada.Kurang makan maka kuranglah susu.Pakcik google pun dah boring bila sentiasa cari info makanan untuk menambahkan susu badan.Tauhu memang menu sentiasa ada bila setiap kali makan.Soya pun jadi teman setiap..Makanan bersifat sejuk di elakkan.Seafood pun kurang..Uggh...memang segala terbatas..tapi berbaloi.Nampak juga ada yang give up kerana kurang susu badan..Tidak sekuat impian saya untuk penyusuan exclusive.Masa tu tiada supplement yang orang perkenalkan .. Ada pun milk tea..yang masa tu tengah hangat di pasaran online..tapi dengar cite kesannya kurengg....

Kan best kalau masa tu ada orang yang perkenalkan Shaklee ni..Shaklee dengan set Alfalfa dan ESP, memang mantap.Alfalfa sebagai milk booster dan memekatkan susu pada masa yang sama.Alfalfa juga bertindak meningkatkan stamina badan.So..badan tidak mudah letih..ESP juga membantu untuk membanyakkan susu badan dan bonus, kulit jadi CANTIK.

Comments

Popular posts from this blog

Pantang Cara Orang Cina

Perancang Kehamilan

KELUARGA SYSFEL